Lopen vilkas tapahtumakesä huipentuu kesäviikkoon

26.7.2022 Kulttuuri

Perinteistä Lopen kesäviikkoa vietetään 30.7.-7.8.2022. Elokuun alussa loppilaiset tapahtumanjärjestäjät ja toimijat haluavat tarjota vilkkaan tapahtumaviikon ennen kuin arjen aherrus alkaa ja vapaa-ajan asukkaatkin palailevat kaupunkikoteihinsa. Kesäviikko huipentuu Lopen päivään 7.8. jolloin nostetaan Suomen liput salkoon.

Lauantai 7.8. on myös Hämeen oma Poikkea meille –päivä, jolloin voi kutsua ihmisiä kylään. Silloin mielenkiintoiset vanhat rakennukset ja kivasti sisustetut kodit voivat avata ovensa tai persoonalliset puutarhat porttinsa. Silloin voi järjestää pop up kahvilan omalla pihalla tai kokata kylälounaan kylätalolla. Silloin voi lämmittää saunan halukkaille tai järjestää vaikka konsertin ladossa. Lue lisää täältä >>

Poimi viikon tapahtumatarjonnasta omat suosikkisi ja tule mukaan!

• Kotiseutumuseo Lukkarin Puustellissa on esillä kasvivärjäyksestä kertova näyttely
    7.8. saakka museon aukioloaikoina ke-su klo 12-16, lisäksi to klo 18-20.
  • Ukonmajan leijonan uudelleen paljastustilaisuus ma 1.8. klo 18 Lopen kirjaston läheisyydessä.
  • Kesäillan hautausmaakävely ti 2.8. klo 18, kokoontuminen Kappelissa klo 18, teemana Ahkerat, vahvat ja ilkikuriset loppilaiset.
  • Valkeavesi soi –konsertti Jalolautalla ke 3.8. klo 20. Awake Percussion -lyömäsoitinyhtyeen Petteri Kippo, Lauri Pekkarinen, Jerry Piipponen ja Walter Witick sekä Jiri Parviainen kontrabasso, antautuvat luonnon ja rytmin armoille Valkeaveden mykistävän luonnon keskellä. Liput 35 € käteismaksu, sisältää tarjoilun. Paikkavaraukset tuula.pirinen(at)loppi.fi, puh. 040 330 6035. Yleisön toivotaan olevan paikalla klo 19.30 lautalle siirtymistä varten. Os. Poronpoluntie 50 (ajo Eräläntien kautta).
  • Avoimet ovet ja kansallispukujen tuuletusilta
    kotiseutumuseo Lukkarin Puustellissa to 4.8. klo 18-19.50. Paikalla Minna Koskinen, jolle voi esittää kysymyksiä kansallispukuihin liittyen.
  • Kansanlaulukirkko Lopen vanhassa kirkossa klo 20. Musiikkia esittävät klo 18.30-19 Kirsi Jaakkola ja Helene Lindfors, kehruunäytös, paikalla myös Minna Koskinen, jolle voi esittää kysymyksiä liittyen kansallispukuihin. Kansanlaulukirkko Lopen vanhassa kirkossa klo 20, mukana Kirkkopelimannit. Laulut uudesta Kansanlaulukirkko -vihosta. Loppi-seuran sekä Sakari Pälsin seuran edustaja laskevat kukat professori Sakari Pälsin haudalle ennen kansanlaulukirkkoa klo 19.50.
  • Jiri Nikkinen/The Beatles Tribute Band Järventaustan Pirtillä la 6.8. klo 19 (Järventaustantie 643).
  • Torstaitori-ilta Lopen torilla 4.8. klo 17-20, esiintyjinä Riesa-Pelle klo 17  ja Combo Caravan klo 19.
  • Lopen Karjalaseura ry:n 75-vuotisjuhla Sulumäellä la 6.8. Piirakka –ja kakkukohvit Sulumäen päärakennuksessa klo 15, juhla Sulumäen navetanvintillä klo 16.30, yhteislaulua säestää Seppo Lankinen, juhlapuhe Suvi Louhelainen.
  • Perunarock –tapahtuma la 6.8. Läyliäisissä, os. Läyliäistenraitti 83. Mukula Perunarock klo 12-15, mukana Mammutit, Taikuri Aaro, VPK ja kyläyhdistys. Perunarock Recover klo 18 (K-18), mukana mm. Cotton’n Steel, S.O.B.B, Ylävire Jiri Nikkinen/The Beatles Tribute Band Järventaustan Pirtillä la 6.8. klo 19 (Järventaustantie 643).
  • Polte livekeikalla Ravintola Huhkajalammella la 6.8. klo 21 (Räyskäläntie 311).
  • Lopen päivä sunnuntaina 7.8. Messu Lopen kirkossa klo 10, jonka jälkeen lasketaan kukat sankarihaudalle ja senaattori Yrjö Sakari Yrjö-Koskisen patsaalle. Ohjelmallinen kahvitilaisuus Pilpalan Liitontalolla (os. Rautakoskentie 2078) klo 13, ohjelmasta vastaavat Olli Ikonen, Raimo Salmela ja Rauli Salmela. Tervehdyssanat Eeva Sahari, juhlapuhe Antti Koskimäki.
  • Aasitilojen avoimet ovet su 7.8. klo 11-14, mukana mm. SatuAasin talli Tevännöltä, Cardehumma Läyliäisiltä ja PikkuPonin AASItalli Kirkonkylältä.
  • Poikkea meille –päivä la 7.8. Hämeen oma tapahtumapäivä, voit kutsua ihmisiä kylään. Tässä Hämeen omassa tapahtumapäivässä kuka tahansa saa kutsua ihmisiä kylään. Lisätietoja www.meidanhame.fi

Lopen päivänä 7.8. toivotaan yleistä liputusta.

Tapahtumia ovat tekemässä eri yhdistykset ja toimijatahot, kunnan kulttuuritoimi, sekä seurakunta.

Osa tapahtumista ja tilaisuuksista on maksullisia.

Lämpimästi tervetuloa!