Uusi toimija valitsi kotipaikakseen Lopen: GreenStack Oy aloittaa toimintansa Kempinmäen yritysalueella

26.1.2024 Elinvoima

Lopen kunta teki 26.1.2023 kaupat Kempinmäen yritysalueen teollisuustontista. Tontin ostaja on Melange Oy. Tontille suunnitellaan sähkövarastoja.  Niiden liiketoimintaa tulee hallinnoimaan Melange Oy:n tytäryhtiö, Lopelle perustettu uusi yritys GreenStack Oy. Yhtiön toimiala on akkupohjaisten sähkövarastojen suunnittelu, rakentaminen, myynti, vuokraus ja niillä operointi.

Yrityksen tavoitteena on rakentaa modulaarisiin akkuihin perustuva sähkövarasto, jota käytetään uusiutuvan energian tuotannon vaihteluiden tasaamiseen sekä sähköverkon taajuuden säätöön. Tämän avulla valtakunnan kantaverkko saadaan pidettyä stabiilina ja toimintavarmana. Näiden akkujen avulla on esim. mahdollista tulevaisuudessa varastoida myös paikallisesti, esimerkiksi Lopella ja sen lähialueilla, tuotettua aurinkoenergiaa. Kempinmäen hankkeen kokonaisinvestointi ensimmäisten vuosien aikana on arviolta 3–5 miljoonaa euroa.

Hankkeen rakennustöiden on tarkoitus käynnistyä keväällä.

Werner Franzén

maankäyttöpäällikkö

Parhaiten tavoittaa sähköpostilla. Mikäli haluat tavata, sovi etukäteen tapaamisaika soittamalla tai viestillä.

Lue myös