Nuorisovaltuuston valinta vuosille 2024-2025

24.10.2023 Nuorisovaltuusto

Lopen nuorisovaltuuston valinta järjestetään loka-marraskuussa 2023. Nuorisovaltuusto valitaan Lopella kahdeksi vuodeksi, eli uuden nuorisovaltuuston toiminta alkaa 1.1.2024 ja päättyy vuoden joulukuun lopussa eli 31.12.2025. Nuorisovaltuustoon haetaan motivaatiokirjeellä, joka toimitetaan nuorisotyön koordinaattorin sähköpostiin: mikael.kolhi@loppi.fi

Miksi hakea nuorisovaltuustoon

Nuorisovaltuutettuna

• Edustat Lopen nuoria päättävissä elimissä, jossa edistät nuorille tärkeitä asioita (kuten. kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen, nuorten mielenterveyteen, nuorten liikkumiseen tai harrastusmahdollisuuksien parantamiseen).
  • Pääset miettimään nuorten kanssa uusia vaikuttamisen tapoja kunnassa.
  • Tutustu saman henkisiin ihmisiin ja saat uusia kavereita.
  • Pääset tutustumaan kunnan päättäjiin ja viranhaltijoihin.
  • Opit ja koet paljon vaikuttamisesta.
  • Pääset suunnittelemaan järjestämään erilaisia nuorille suunnattuja tapahtumia.

Valintakelpoisuus ja valittavien nuorisovaltuutettujen määrä

Nuorisovaltuuston voi hakea kaikki loppilaiset nuoret, joiden virallinen kotikunta on Loppi. Nuorisovaltuuston jäseneksi valitaan enintään kahdeksan jäsentä.

Esimerkki vuoden 2023 vaalikelpoisista

• syntynyt aikaisintaan 1.1.2005 (täyttää 18 vuonna 2023)
  • syntynyt viimeistään 31.12.2010 (täyttää 13 vuonna 2023)

Tärkeitä päivämääriä

Lähetä motivaatiokirje nuorisotyön koordinaattorille Mikael Kölhille 15.11.2023 mennessä mikael.kolhi@loppi.fi.

Hyvinvointi- ja vapaa-aika palveluiden työryhmä kokoontuu 17.11.2023 tekemään esityksen Lopen kunnan hallitukselle valittavasta nuorisovaltuustosta.

Lopen kunnanhallitus valitsee nuorisovaltuuston seuraavassa kokouksessaan.

Vinkkejä motivaatiokirjeen kirjoittamiseen

Hakiessasi Lopen nuorisovaltuustoon sinulta pyydetään kirjoittamaan motivaatiokirje, jonka kirjoittamiseen kannattaa panostaa. Uusi nuorisovaltuusto valitaan motivaatiokirjeiden perusteella. Päätöksen uudesta nuorisovaltuustosta tekee Lopen kunnanhallitus, johon nuorisopalveluiden valintaryhmä tekee esityksen valittavasta nuorisovaltuustosta.  Motivaatiokirjeellä pyritään arvioimaan hakijoiden motivaatiota ja sitoutumista nuorisovaltuuston toimintaan. Kirjeen suositeltava pituus on 1-2 sivua ja se tulee kirjoittaa itsenäisesti.

Mieti motivaatiokirjeessä voi tuoda seuraavia asioita esille

• Kerro jotain itsestäsi.
    Voit tuoda esimerkiksi näitä asioita esiin. Mistä päin olet, minkä ikäinen olet, missä koulussa olet tällä hetkellä, minkälaisia harrastuksia sinulla on?
  • Mistä olet kuullut nuorisovaltuusto toiminnasta
  • Miksi olet kiinnostunut nuorisovaltuustotoiminnasta
  • Mitä annettavaa sinulla olisi nuorisovaltuustolle?
  • Onko sinulla ajatuksia minkä teemaisia nuorten asioita haluaisit edistää Lopella?
    esimerkiksi (kiusaamisen vähentäminen, nuorten mielenterveys, nuorten liikkuminen tai nuorten harrastus mahdollisuuksien parantaminen)

Lisätietoa nuorisovaltuuston toiminnasta

Kunnan verkkosivuilta